Kamufláž
OctoCamo

Snake v MGS4 používá kamuflovací systém OctoCamo(zkratka Octopus Camouflage). Jedná se o jakýsi kostým, který mimo jiné dokáže měnit svou texturu a tak dokonale splývat s pozadím, podobně jako to umí chobotnice. Skládá se ze Sneaking Suit - který udržuje Snakovo tělo fit, aby nepodléhal nevýhodám svého stáří - a z masky, která stejně jako Sneaking Suit dokáže měnit svou texturu.

Může změnit svou texturu i takovým způsobem, že maska vypadá jako obličej někoho jiného. Snake se tak může bez problémů udělat mladším. V menu si může Snake vybrat, jakou texturu má maska zobrazovat. Není-li nic vybráno, zobrazuje stejnou texturu jako Sneaking Suit. Masku si ale také můžete samozřejmě úplně sundat. Do databáze OctoCamo můžete ukládat textury pozadí, na která narazíte během hry. Poté si je můžete na OctoCamo promítnout. Tato databáze bude mít ale i nějaké defaultní textury. Ve výsledku si tak může měnit kamufláž manuálně stejně jako v MGS3.

Zde vidíte názornou ukázku použití OctoCamo. Snake měl v databázi uloženou texturu sochy, aplikoval ji a maskuje se jako jedna ze soch. Jsou tedy 3 způsoby jak používat OctoCamo: Přilepit se k nějakému povrchu a počkat, až OctoCamo nakopíruje texturu povrchu; druhá možnost je použít defaultní texturu uloženou v databázi, jako v tomto případě simulováni sochy(takové textury si Snake nemůže nakopírovat sám); a poslední možnost je nakopírovat si texturu nějakého povrchu do databáze a později ji použít.
Díky OctoCamo je Snake chráněn před tepelnými senzory Gekkos. Ano, další skvělou vychytávkou OctoCamo je právě termoizolace, která Snakovi pomůže v několika částech hry.